تعلیم و تربیت فنی بسیـار ظریف ، فرم ارزشیابی معلم پیچیده و حساس هست که تنـها با کارآمدی ، حرفه ای بودن و اطلاع دقیق از مسایل و عوامل آموزش و پرورش و فرایند یـاددهی- یـادگیری ، مـی توان از عهده انجام آن برآمد. فرم ارزشیابی معلم زیرا این کار نیـاز بـه دانش ، آگاهی، تخصص و مـهارت های خاصی دارد، کـه بدون داشتن آنـها نمـی توان بـه امر تعلیم و تربیت پرداخت. فرم ارزشیابی معلم معلم به منظور حفظ و افزایش کارآمدی و اثربخشی خود حتما پیوسته درون حال یـادگیری باشد ، همواره تغییرات و تحولات مربوط بـه حرفه خود را پیگیری کند و با توجه بـه پیشرفت های علوم و فنون درون زمـینـه های مختلف ، معلومات ، مـهارت ها و اطلاعات خویش را ارتقاء بخشد. برخورداری و به کار بستن این مـهارت ها ، معلم را درون تدریس و انجام فعالیت های آموزشی و تربیتی یـاری مـی دهدو تعامل لازم را بین او و دانش آموزان فراهم مـی سازد. درون نتیجه معلم مـی تواند درون جریـان تدریس، زمـینـه و شرایطی را به منظور دانش آموزان مـهیـا کند ، کـه یـادگیری و آموزش به منظور آنـها آسان ، لذت بخش و هیجان انگیز مـی کند.

*ویژگی های معلم موفق

۱ – باخصوصیـات رشد و احتیـاجات فراگیرندگان درون هر یک از دوره های تحصیلی آشنا است.

۲ – بر محتوای آموزشی و موضوع درسی کـه مـی خواهد تدریس کند ، تسلط دارد.

۳ – از روش هایی به منظور تدریس بهره مـی گیرد ، کـه با موقعیت ، نیـازها و تجربیـات دانش آموزان هماهنگ باشد .

۴ – روند آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را با ارزشیـابی های مستمر آشکار مـی سازد.

۵ – به منظور ارزشیـابی از آزمون هایی استفاده مـی کند کـه ضمن تشخیص ضعف های درسی دانش آموزان ، آنـها را با هم مقایسه نکند.

۶ – اطلاعات درستی از عملکرد شاگردان بـه آنـها مـی دهد، که تا آنان از حدود و مـیزان فعالیت های درسی و آموزشی خود ، آگاهی داشته باشند.

۷ – از شیوه های متعددی درون تدریس استفاده مـی کند و روش های مؤثر و راه حل های جدید را مـی آموزد.

۸ – توانایی یـادگیری و بکاربستن دانش ،

مـهارت ، اصول و نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسی درون تدریس را دارد.

۹ – قبل از شروع بـه تدریس از خصوصیـات جسمـی و روانی دانش آموزان و مـیزان آمادگی آنـها به منظور یـادگیری اطلاع حاصل مـی کند.

۱۰ – درد و رنج دانش آموزان را

مـی شناسد و در حفظ اَسرار و جلب اعتماد و اطمـینان آنـها مـی کوشد.

۱۱ – مسایل و مشکلات دانش آموزان را بررسی مـی کند.

۱۲ – با ایجاد جوی مناسب درون کلاس و برقراری ارتباط صحیح درون کلاس ، بـه دانش آموزان آرامش مـی بخشد و اعتماد بـه نفس آنـها را افزایش مـی دهد.

۱۳ – مجموعه ای از برنامـه ریزی ها ، راهبردها و اقدامات خود را بـه گونـه ای درون کلاس بـه کار مـی گیرد ، تاآموزش های او بـه حداکثر کارایی و اثربخشی برسد.

۱۴ – موضوعات درسی او درون هنگام تدریس از ساختاری اصولی و منطقی برخوردار است.

۱۵ – تمامـی تلاش خود را درون فعال نگه داشتن دانش آموزان بـه کار مـی گیرد.

۱۶ – از روش پرسش و پاسخ درون جلب توجه شاگردان بـه موضوع درس و بحث های کلاسی بهره مـی گیرد.

۱۷ – جو کلاس او بـه گونـه ای هست که توانمندی ، اطمـینان ، اعتماد بـه نفس و حضور فعال دانش آموزان را افزایش مـی دهد.

۱۸ – درون کلاس او دانش آموزان حق انتخاب دارند.

۱۹ – رهنمود و راهبرد های او درون کلاس درس ، دقیق و مشخص است.

۲۰ – بـه امور مربوط بـه تصمـیم گیری درباره برنامـه ریزی بویژه برنامـه درسی علاقه مند است.

۲۱ – شرایط و مسایل مربوط بـه برنامـه درسی را بـه بهترین نحو بـه کار مـی گیرد ، که تا اه و نتایج مورد نظر تحقق پیدا کند.

۲۲ – با توجه بـه نیـازهای دانش آموزان و امکانات بومـی و محلی ، انعطاف و دگرگونی لازم را درون برنامـه درسی ایجاد مـی کند.

۲۳ – درون حد امکان از پیچیدگی های برنامـه درسی مـی کاهد و بر مـیزان انطباق آن با شرایط و موقعیت های یـادگیری دانش آموزان مـی افزاید.

۲۴ – خلاق هست و مـی تواند مسایل و مشکلات یـادگیری دانش آموزان را با ابداع روش های تدریس و تهیـه و تدارک وسایل آموزشی بـه خوبی حل و فصل کند.

۲۵ – خیلی سریع و آسان مـی تواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و جو کلاسش را مطلوب و آماده به منظور یـادگیری نگه دارد.

۲۶ – درون کلاس درس بسیـار حساس هست و بطور قاطع و جدی عمل مـی کند .

۲۷ – فرایند پاداش و تنبیـه را بـه صورت هنرمندانـه و در شرایط و موقعیت های مناسب بـه کار مـی گیرد.

۲۸ – فعالیت ها و مـهارت ها متعددی را درون کلاس ترتیب مـی دهد ، که تا از بی انضباطی و رفتارهای نامطلوب شاگردان پیشگیری کند.

۲۹ – براحتی مـی تواند بر اوضاع و احوال کلاسش مسلط شود ، کمبودها و مشکلات شاگردان را بشناسد و راه حل های مناسی ارائه دهد.

۳۰ – با بـه کارگیری فنون و روش های مناسب ، فرایند یـاددهی- یـادگیری را با تجربیـات ونیـازهای دانش آموزان هماهنگ مـی سازد.

۳۱ – کلاس او همواره کلاسی بانشاط و با طراوت هست و دانش آموزان اواز اطمـینان ، آرامش و اعتماد بـه نفس کافی برخوردارند.

۳۲ – روش تدریس او با اصول و اه آموزش و پرورش و ویژگی های دانش آموزان هماهنگ است.

۳۳ – علاوه بر تسلط درون رشته خود ، بـه کارش علاقه مند است.

۳۴ – درون کار خود انگیزه و اعتماد بـه نفس دارد.

۳۵ – با دانش آموزان دلسوز و صمـیمـی هست و خلاقیت آنان را افزایش مـی دهد.

۳۶ – بـه نکات ظریف و حساس روانشناسی « تربیتی و یـادگیری » بـه طور دقیق توجه دارد.

۳۷ – دانش آموزان را باهم مقایسه

نمـی کند ، بلکه بـه توجه بـه تفاوت های فردی آنـها را یـاری مـی دهد.

۳۸ – دانش آموزان را بـه یـادگیری مجبور نمـی کند ، بلکه موقعیت های یـادگیری را طوری تنظیم مـی کند کـه آنـها با رغبت درون یـادگیری شرکت کنند.

۳۹ – با ایجاد انگیزه ، زمـینـه ی همکاری دانش آموزان را درون مسایل متفاوت فراهم مـی آورد.

۴۰ – از قبل برنامـه و آمادگی لازم را به منظور اداره ی کلاس و تدریس دارد.

۴۱ – با اطلاعات مناسب بـه دانش آموزان ، آنـها را درون رفع موانع و مشکلات خود یـاری مـی دهد.

۴۲ – روش های تنبیـهی را بلافاصله بعد از مشاهده ی عمل خلاف درون کلاس بـه کار مـی گیرد ، که تا دانش آموز خاطی بـه ارتباط بین عمل خود و نتیجه آن پی ببرد.

۴۳ – پیوسته از راه حل های ابتکاری و مدبرانـه درون برخورد با مسایل غیر منتظره و ناگهانی بهره مـی گیرد.

۴۴ – همـیشـه از تجارب و اطلاعات همکاران خود استفاده مـی کند.

۴۵ – هرگز نگرانی و دل مشغولی های خود را بـه کلاس درس نمـی برد.

۴۶ – بـه تفکر خلاق ارج مـی نـهد و فضای خلاقی را درون کلاس ایجاد مـی کند.

۴۷ – روحیـه ماجراجویی و کنجکاوی دارد.

۴۸ – بـه فردیت و روحیـه خلاق دانش آموزان احترام مـی گذارد و آنـها را تشویق مـی کند.

۴۹ – سعی مـی کند هنگام ورود بـه کلاس متبسم و خندان باشد.

۵۰ – درون برابر مشکلات دانش آموزان صابر و بردبار هست و زود و عجولانـه تصمـیم نمـی گیرد.

منابع ———–

۱ – بیلر، رابرت « ۱۳۷۳» : فرم ارزشیابی معلم کاربرد رونشناسی درون آموزش ، جلد اول ، ترجمـه ی پروین کدیور ، چاپ چهارم ، مرکز نشر دانشگاهی : تهران.

۲ – پارسا ، محمد « ۱۳۷۵» : روانشناسی تربیتی ، چاپ سوم ، سخن : تهران

۳ – پورعلیرضاتوتکله ، علی « ۱۳۹۱» : مـهارت های حرفه ای معلم ، دهسرا : رشت

نسخه مناسب چاپ




[50 ويژگي معلم موفق - ettelaat.com فرم ارزشیابی معلم]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 24 Nov 2018 18:10:00 +0000