*ویژگی های معلم موفق
۱ – باخصوصیـات رشد و احتیـاجات فراگیرندگان درون هر یک از دوره های تحصیلی آشنا است.
۲ – بر محتوای آموزشی و موضوع درسی کـه مـی خواهد تدریس کند ، تسلط دارد.
۳ – از روش هایی به منظور تدریس بهره مـی گیرد ، کـه با موقعیت ، نیـازها و تجربیـات دانش آموزان هماهنگ باشد .
۴ – روند آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را با ارزشیـابی های مستمر آشکار مـی سازد.
۵ – به منظور ارزشیـابی از آزمون هایی استفاده مـی کند کـه ضمن تشخیص ضعف های درسی دانش آموزان ، آنـها را با هم مقایسه نکند.
۶ – اطلاعات درستی از عملکرد شاگردان بـه آنـها مـی دهد، که تا آنان از حدود و مـیزان فعالیت های درسی و آموزشی خود ، آگاهی داشته باشند.
۷ – از شیوه های متعددی درون تدریس استفاده مـی کند و روش های مؤثر و راه حل های جدید را مـی آموزد.
۸ – توانایی یـادگیری و بکاربستن دانش ،
مـهارت ، اصول و نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسی درون تدریس را دارد.
۹ – قبل از شروع بـه تدریس از خصوصیـات جسمـی و روانی دانش آموزان و مـیزان آمادگی آنـها به منظور یـادگیری اطلاع حاصل مـی کند.
۱۰ – درد و رنج دانش آموزان را
مـی شناسد و در حفظ اَسرار و جلب اعتماد و اطمـینان آنـها مـی کوشد.
۱۱ – مسایل و مشکلات دانش آموزان را بررسی مـی کند.
۱۲ – با ایجاد جوی مناسب درون کلاس و برقراری ارتباط صحیح درون کلاس ، بـه دانش آموزان آرامش مـی بخشد و اعتماد بـه نفس آنـها را افزایش مـی دهد.
۱۳ – مجموعه ای از برنامـه ریزی ها ، راهبردها و اقدامات خود را بـه گونـه ای درون کلاس بـه کار مـی گیرد ، تاآموزش های او بـه حداکثر کارایی و اثربخشی برسد.
۱۴ – موضوعات درسی او درون هنگام تدریس از ساختاری اصولی و منطقی برخوردار است.
۱۵ – تمامـی تلاش خود را درون فعال نگه داشتن دانش آموزان بـه کار مـی گیرد.
۱۶ – از روش پرسش و پاسخ درون جلب توجه شاگردان بـه موضوع درس و بحث های کلاسی بهره مـی گیرد.
۱۷ – جو کلاس او بـه گونـه ای هست که توانمندی ، اطمـینان ، اعتماد بـه نفس و حضور فعال دانش آموزان را افزایش مـی دهد.
۱۸ – درون کلاس او دانش آموزان حق انتخاب دارند.
۱۹ – رهنمود و راهبرد های او درون کلاس درس ، دقیق و مشخص است.
۲۰ – بـه امور مربوط بـه تصمـیم گیری درباره برنامـه ریزی بویژه برنامـه درسی علاقه مند است.
۲۱ – شرایط و مسایل مربوط بـه برنامـه درسی را بـه بهترین نحو بـه کار مـی گیرد ، که تا اه و نتایج مورد نظر تحقق پیدا کند.
۲۲ – با توجه بـه نیـازهای دانش آموزان و امکانات بومـی و محلی ، انعطاف و دگرگونی لازم را درون برنامـه درسی ایجاد مـی کند.
۲۳ – درون حد امکان از پیچیدگی های برنامـه درسی مـی کاهد و بر مـیزان انطباق آن با شرایط و موقعیت های یـادگیری دانش آموزان مـی افزاید.
۲۴ – خلاق هست و مـی تواند مسایل و مشکلات یـادگیری دانش آموزان را با ابداع روش های تدریس و تهیـه و تدارک وسایل آموزشی بـه خوبی حل و فصل کند.
۲۵ – خیلی سریع و آسان مـی تواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و جو کلاسش را مطلوب و آماده به منظور یـادگیری نگه دارد.
۲۶ – درون کلاس درس بسیـار حساس هست و بطور قاطع و جدی عمل مـی کند .
۲۷ – فرایند پاداش و تنبیـه را بـه صورت هنرمندانـه و در شرایط و موقعیت های مناسب بـه کار مـی گیرد.
۲۸ – فعالیت ها و مـهارت ها متعددی را درون کلاس ترتیب مـی دهد ، که تا از بی انضباطی و رفتارهای نامطلوب شاگردان پیشگیری کند.
۲۹ – براحتی مـی تواند بر اوضاع و احوال کلاسش مسلط شود ، کمبودها و مشکلات شاگردان را بشناسد و راه حل های مناسی ارائه دهد.
۳۰ – با بـه کارگیری فنون و روش های مناسب ، فرایند یـاددهی- یـادگیری را با تجربیـات ونیـازهای دانش آموزان هماهنگ مـی سازد.
۳۱ – کلاس او همواره کلاسی بانشاط و با طراوت هست و دانش آموزان اواز اطمـینان ، آرامش و اعتماد بـه نفس کافی برخوردارند.
۳۲ – روش تدریس او با اصول و اه آموزش و پرورش و ویژگی های دانش آموزان هماهنگ است.
۳۳ – علاوه بر تسلط درون رشته خود ، بـه کارش علاقه مند است.
۳۴ – درون کار خود انگیزه و اعتماد بـه نفس دارد.
۳۵ – با دانش آموزان دلسوز و صمـیمـی هست و خلاقیت آنان را افزایش مـی دهد.
۳۶ – بـه نکات ظریف و حساس روانشناسی « تربیتی و یـادگیری » بـه طور دقیق توجه دارد.
۳۷ – دانش آموزان را باهم مقایسه
نمـی کند ، بلکه بـه توجه بـه تفاوت های فردی آنـها را یـاری مـی دهد.
۳۸ – دانش آموزان را بـه یـادگیری مجبور نمـی کند ، بلکه موقعیت های یـادگیری را طوری تنظیم مـی کند کـه آنـها با رغبت درون یـادگیری شرکت کنند.
۳۹ – با ایجاد انگیزه ، زمـینـه ی همکاری دانش آموزان را درون مسایل متفاوت فراهم مـی آورد.
۴۰ – از قبل برنامـه و آمادگی لازم را به منظور اداره ی کلاس و تدریس دارد.
۴۱ – با اطلاعات مناسب بـه دانش آموزان ، آنـها را درون رفع موانع و مشکلات خود یـاری مـی دهد.
۴۲ – روش های تنبیـهی را بلافاصله بعد از مشاهده ی عمل خلاف درون کلاس بـه کار مـی گیرد ، که تا دانش آموز خاطی بـه ارتباط بین عمل خود و نتیجه آن پی ببرد.
۴۳ – پیوسته از راه حل های ابتکاری و مدبرانـه درون برخورد با مسایل غیر منتظره و ناگهانی بهره مـی گیرد.
۴۴ – همـیشـه از تجارب و اطلاعات همکاران خود استفاده مـی کند.
۴۵ – هرگز نگرانی و دل مشغولی های خود را بـه کلاس درس نمـی برد.
۴۶ – بـه تفکر خلاق ارج مـی نـهد و فضای خلاقی را درون کلاس ایجاد مـی کند.
۴۷ – روحیـه ماجراجویی و کنجکاوی دارد.
۴۸ – بـه فردیت و روحیـه خلاق دانش آموزان احترام مـی گذارد و آنـها را تشویق مـی کند.
۴۹ – سعی مـی کند هنگام ورود بـه کلاس متبسم و خندان باشد.
۵۰ – درون برابر مشکلات دانش آموزان صابر و بردبار هست و زود و عجولانـه تصمـیم نمـی گیرد.
منابع ———–
۱ – بیلر، رابرت « ۱۳۷۳» : فرم ارزشیابی معلم کاربرد رونشناسی درون آموزش ، جلد اول ، ترجمـه ی پروین کدیور ، چاپ چهارم ، مرکز نشر دانشگاهی : تهران.
۲ – پارسا ، محمد « ۱۳۷۵» : روانشناسی تربیتی ، چاپ سوم ، سخن : تهران
۳ – پورعلیرضاتوتکله ، علی « ۱۳۹۱» : مـهارت های حرفه ای معلم ، دهسرا : رشت
نسخه مناسب چاپ
[50 ويژگي معلم موفق - ettelaat.com فرم ارزشیابی معلم]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 24 Nov 2018 18:10:00 +0000